Metode de control în asigurarea calității produselor

 

Toate măsurile și metodele folosite în controlul de calitate au drept scop îmbunătățirea calității produselor, mărirea cantității de produse vandabile, reducerea costurilor producției și a produselor declasate, care duc la reducerea cheltuielilor neeconomicoase și implicit la reducerea prețului de cost. 

În cadrul fabricilor de confecții textile se pot aplica mai multe metode de control: 

- metodele de control obiective, sunt acele metode de control care se efectuează cu ajutorul aparaturii de laborator; 

- metodele de control organoleptice, sunt acele metode la aplicarea cărora pe lângă personalul care se ocupă direct cu acest lucru, participă și personalul de deservire (muncitori, ajutori de maiștri, maiștri și personalul tehnico-ingineresc). 

Antrenarea întregului personal al fabricii la o amplă acțiune de verificare și depistare a defectelor pentru eliminarea acestora constituie un a din premisele de bază în vederea realizării unui control eficient și obținerii unor produse de nivel calitativ-superior. 

Controlul de calitate nu are rolul și nci posibilitatea de a îmbunătăți în mod direct tehnologia de fabricație a produselor, ci el menține doar nivelul mediu posibil ce poate fi realizat între anumite limite.

Calitatea produselor de îmbrăcăminte se verifică organoleptic pentru întreaga producție realizată: În efectuarea unei analize organoleptice trebuie să se țină seama de unele defecte inerente ce apar în cursul proceselor de ambalare, prezentare, purtare. 

Efectuarea controlului de calitate se poate realiza pe două căi : 

- metoda directă, prin măsurarea caracteristicilor de calitate a produselor finite; 

- metoda indirectă, prin evaluarea caracteristicilor mașinilor sau organelor care influențează direct calitatea produselor. 

Asigurarea unui control eficient este condiționată de frecvență, aceasta fiind condiționată de : 

- menținerea constantă a materiilor prime și auxiliare ; 

- diversitatea schimbării sortimentelor ; 

- numărul de sortimente . 

Din practică s-a constatat că atât la introducerea de sortimente noi, cât și la modificări ale unor sortimente vechi, sunt necesare controale frecvente și rapide pentru depistarea și localizarea unor defecțiuni și în general pentru punerea la punct a procesului de producție.

Deci sub aspectul realizării unui control mai eficient, rezultă importanța reducerii sortimentelor și specializării întreprinderilor. 

Folosirea eficientă a controlului în fabricile de confecții prezintă următoarele avantaje : 

- permite realizarea unor condiții tehnologice mai bune ; 

- se reduc numărul de rebuturi ; 

- utilizarea unor materii prime adecvate, eventual mai ieftine sau chiar mai scumpe, în funcție de cerințele calitative impuse care trebuie obținute și de parcul de mașini existent ; 

- reducerea numărului de defecte și îmbunătățirea condițiilor de lucru în fazele tehnologice următoare ; 

- eliminarea refuzurilor de marfă, etc. 

Exemplele de mai sus sunt doar câteva dintre multiplele avantaje ce se obțin folosind eficient controlul de calitate. 

În condițiile actuale când exigența cumpărătorilor implică o calitate deosebită a produselor și condiții de lucru de lucru corespunzătoare, controlul în fabricile de confecții prezintă o importanță extremă, având în vedere că se folosesc pe scară largă mașini de mare productivitate. 

Eficiența economică a controlului de calitate care se efectuează va trebui să asigure corelarea cu prețurile de cost determinate de control (numărul probelor, necesarul de personal pentru efectuarea controlului etc) . 

Pentru a convinge de eficiența controlului, trebuie ca rezultatele să fie cunoscute și însușite de cei care pot influența calitatea produselor (personalul de deservire și întreținere, reglori, ajutorii de maiștri, maiștri, tehnicieni, ingineri). 

În concepția modernă rolul controlului de calitate este de a acționa și interveni operativ ori de câte ori este nevoie, pentru ca produsul final să corespundă condițiilor cerute și astfel să se obțină o reducere continuă a rebuturilor și defecțiunilor de confecționare și chiar eliminarea acestora. Conducerea trebuie să acționeze prompt la informațiile provenite de la controlul calității și să stimuleze toate acțiunile privind calitatea. 

O altă formă de a sprijini activitatea de control de fabricație sunt schimburile de experiență între fabrici ; sunt prezentate aspecte din activitatea de producție, se analizează procedee și metode de lucru, impresii și sugestii din experiența proprie privind aspecte legate de tehnologia de fabricație, disciplina muncii și normarea, care duc la îmbunătățirea productivității muncii în general, asigură o mai bună folosire a mijloacelor materiale și implicit îmbunătățesc calitatea produselor. 



Niciun comentariu: