Selecția personalului pentru controlul calității în confecții textile

 

        O producție realizată necorespunzător din punct de vedere calitativ, este în situația de a fi refuzată de beneficiar (la producător sau la beneficiar). Această situație apare ca urmare a unor deficiențe privind executarea controlului de fabricație și anume : 

- produsul s-a executat pentru prima dată; tehnologia de fabricație nu a fost bine pusă la punct ; 

- execuția produsului nu s-a făcut în mod corespunzător; nu a fost însușită corect tehnologia de fabricație, execuția este neîngrijită, sunt semnalate scăpări, detalii nesimetrice, călcat necorespunzător, diferențe de nuanțe, pete etc.) . 

- controlul tehnic nu a fost suficient de exigent ; 

- produsele executate nu îndeplinesc condițiile prevăzute în anexa la contract ; 

- în timpul transportului la beneficiar, unele produse fiind ambalate necorespunzător se depreciază determinând refuzul din partea beneficiarilor . 

Toate acestea duc la pierderi suplimentare de materii prime și materiale, timp și muncă fizică care determină în final o sporire nejustificată a costurilor de fabricație . 

Trebuie creat un climat favorabil calității și la serviciile care nu sunt angrenate în procesul de producție (aprovizionare și desfacere), dar a căror activitate se reflectă în calitatea produselor. 

Se impune ca o necesitate efectuarea unui control de calitate exigent, personalul care îl exercită fiind selecționat cu o atenție deosebită.

  Selecționarea personalului pentru controlul calității produselor presupune desigur o activitate diferențiată în funcție de caracteristicile procesului de producție, a produsului care e supus controlului. 

Pe plan mondial, în țările cu industrie dezvoltată selecția personalului pentru controlul calității produselor ocupă un loc deosebit de important. Literatura de specialitate din aceste țări analizează amplu diferite fațete ale acestei probleme indicând soluții variate pentru a se realiza o selecționare riguroasă a personalului destinat să lucreze în domeniul controlului calității. 

Astfel se recomandă ca în vederea selecționării personalului de controlul calității, să se efectueze diferite sondaje privind gradul de atenție, precizie, îndemânare etc . 

În acest scop se utilizează în foarte multe cazuri teste, prin care se determină procentul de defecte, găsit în mod exact de către candidat printr-o probă efectuată înainte. 

Produsele se aleg din cele la care va lucra candidatul. Se recomandă, de asemenea, o apreciere a controlorilor de calitate ținând seama de următoarele criterii : 

- calitatea muncii; 

- cantitatea muncii; 

- cunoștințe profesionale; 

- exactitatea cu care execută instrucțiunile date; 

- gradul de receptivitate a indicațiilor date; 

- atitudinea în muncă; 

- stăpânire în cazul unor discuții cu muncitorii din unitate . 

Pentru a putea participa la aceste concursuri cu rezultate bune este necesar ca acești candidați să se pregătească mai din timp pentru a putea să se prezinte în condiții cât mai corespunzătoare, pentru a pregăti și a se familiariza cu un asemenea mod de selecționare. 

Pentru a se verifica gradul de atenție și cunoștință la controlul calității, se obișnuiește să se dea un test în care se determină procentul de defecte găsit în mod just dintr-o probă efectuată. 

În desfășurarea producției de la o perioadă la alta intervin modificări în tehnologie, utilaje deosebite, operațiuni de chimizare sau alte asemenea măsuri care fac ca anumite caracteristici ale unor produse să fie schimbate. În asemenea condiții cunoștințele și metodele de control trebuie schimbate, completate și adaptate la noile cerințe tehnice și tehnologice. 

Metoda, procesul prin care aceste noutăți să fie însușite de cei care lucrează la controlul tehnic de calitate, diferă în funcție de tematica problemelor ce trebuie expuse. 

În general se pregătește un ciclu de teme în legătură cu noutățile privind calitatea; acestea sunt prezentate de către șeful serviciului  sau de către un specialist care este pregătit în legătură cu tema respectivă. 

Pentru a se vedea în ce măsură verificatorii de la controlul calității cunosc modul cum trebuie verificat un anumit produs, se pot organiza periodic la 3 luni - 6 luni, anumite ședințe de instructaj. Aceste ședințe se pregătesc din timp și au un caracter obiectiv. 

Importanța calității producției crește datorită, pe de o parte unor condiții obiective, rezultate din perfecționarea continuă a tehnicii și pe de altă parte datorită unor exigențe crescânde a cumpărătorilor. 

Extinderea relațiilor comerciale cu un număr tot mai mare de țări, schimburile de mărfuri, competitivitatea mărfurilor, creșterea termenelor de garanție, impune să ia ființă organisme naționale și chiar internaționale care să se ocupe de acest control al mărfurilor, a garantării și asigurării lor. 

În unele țări dezvoltate economic există firme și organizații care se ocupă de controlul calității.

Se țin congrese, au loc adunări, programe speciale de radio, se decernează premii și anual se organizează o lună a calității. 

A apărut și apare în domeniului controlului calității o bogată literatură de specialitate sub formă de lucrări izolate, publicații periodice, dări de seamă și referate prezentate la diferite reuniuni internaționale. 



Niciun comentariu: