vineri, 25 decembrie 2020

Cum să spui ofertei „NU”

         Unul dintre cele mai grele lucruri pentru un profesionist independent este să spună ofertei „nu” . Avându-i în vedere pe competitorii zeloși și neștiind cu siguranță de unde va veni plata viitoare, poți simți că : 

- dacă întorci spatele unui client, nu te va mai solicita altă dată ; 

- dacă nu poți satisface oferta unui client obișnuit, munca ta va fi preluată de altcineva și n-o vei mai putea revendica niciodată . 

Fapt e că, acceptând oferta pe care tu nu ești în stare să o onorezi cu succes, vei ajunge la același rezultat final ... pierzi clienți . 


Ești supraaglomerat ? 

Lucrezi adesea după ora 20 ? 

Lucrezi adesea până adormi ? 

Ai vise despre munca ta?

Lucrezi adesea pe timpul nopții ? 

Lucrezi la sfârșit de săptămână ? 

Ai de lucru de sărbători ? 

Renunți la evenimente sociale deseori pentru că ești prea ocupat ? 

Poți uita de muncă atunci când ieși să iei aer ? 

Ești mereu obosit ? 

Ești predispus la indispoziții, boli (răceală, de exemplu) ? 


Efectele suprasolicitării

Să lucrezi ore în șir în ritm susținut este ceva, să fii constant supraaglomerat este altceva. Deci, ce se întâmplă ? 

1. Te grăbești - Pentru că încerci să respecți termenele, nu poți acorda lucrării tale timpul necesar. Cea care suferă în primul rând (în afară de nervii tăi) este de obicei calitatea. Deși un anumit grad de mobilizare, poate fi considerat ca o infuzie de adrenalină, prea multă te extenuează. 

2. Se instalează oboseala - Când devii din ce în ce mai obosit totul pare să dureze de două ori mai mult. Pierzi mai mult pentru corectarea greșelilor în loc să progresezi. De fapt, devii atât de obosit , încât nu-ți poți da seama ce e important și ce nu e . 

3. Prea multe lucruri deodată - Încerci să faci mai multe lucruri deodată și începi să le amesteci între ele. Unele activități sunt date la o parte imediat ce vin altele mult mai urgente. Apoi, te întorci la lucrarea inițială și probabil ajungi să faci o parte din ea de două ori sau să scapi din vedere unele amănunte pentru că uiți unde ai rămas. Toată activitatea ta suferă. 

4. Te ascunzi - Fie nu mai vrei să vorbești cu clienții tăi de teamă că te vor  presa mai tare, fie că intri în panică. 

5. Ești copleșit - Ai atât de mult de lucru, încât nu știi de unde să începi. Ajungi să bați pasul pe loc. 


Spune pur și simplu „NU”

Oricât ar fi de dificil, sunt situații când trebuie să întorci spatele ofertei. 

Când ești deja prea ocupat

Nu risca să te angajezi să faci ceva dacă nu ai timp să faci bine. Dacă nu poți delega pe cineva, renunță. Clienții vor aprecia faptul că ai mult de lucru și vor încerca altădată. Dacă accepți să faci lucrarea și o faci prost, ei nu te vor mai solicita. 

Când nu vrei să încurajezi clientul

Unii clienți plătesc prost sau cer prea multe și sunt pretențioși. Odată ce ai lucrat pentru ei și ți s-au părut dificili, nu te aștepta ca ei să-și îmbunătățească comportamentul. Păstrează-i la sfârșitul listei de priorități, doar în caz că ... , dar cel mai bine trebuie evitați. 

Când clientul îți datorează bani 

Dacă nu ți-a plătit încă pentru ultima lucrare pe  care le-ai făcut-o, nu fii tentat să mai lucrezi pentru ei, până în momentul în care îți plătesc ceec ce-ți datorează. Muncești pentru a fi plătit, nu pentru a te ști mereu ocupat. 

Când lucrarea depășește pregătirea ta 

Nu ți-am sugera să refuzi oferta doar pentru că lucrarea este dificilă. Orice e nou e și dificil, iar dacă nu accepți provocările nu vei progresa niciodată. 

Dacă, totuși, îți dai seama că e un pas prea mare (poate necesită o anumită calificare sau experiență) pur și simplu renunță. Este mai sigur decât să accepți riscul producerii unui dezastru teribil care ar putea să-ți afecteze încrederea sau reputația. 

Când lucrarea depășește capacitatea ta 

Dacă un proiect ar necesita, în mod evident, mai mult decât contribuția unei persoane, nu încerca să îl accepți și să faci totul singur. Deși poate părea realizabil, sunt doar 24 de ore într-o zi și doar atât poate cineva să facă într-o zi. 

Când un client te monopolizează 

Lucrarea care-ți ocupă tot timpul pentru o perioadă lungă nu e tocmai dezavantajoasă pentru toată lumea. Doar tu poți decide. Deși lucrând în exclusivitate pentru un client, timp de mai mmulte luni, îți poate oferi siguranță financiară și-ți poate face, în general, viața mai ușoară, sunt totuși și unele dejavantaje : 

Va trebui să-ți neglijezi ceilalți clienți pe care i-ai câștigat și riști ca cineva să-ți ia locul. 

Circa Financiară te-ar putea considera ca angajat al clientului.

Poți deveni atât de dependent de acest client, încât să-ți pierzi experiența profesională. 

Când lucrarea ți-ar putea afecta reputația 

Nu accepta să faci lucruri peste voința ta. Totuși, probabil că ai depus un efort mare pentru a-ți câștiga clienții și a-ți demonstra profesionalismul. Asocierea cu anumite proiecte poate discredita toate acestea. 

Dacă un client e incompetent sau intenționează să simplifice cât mai mult totul, ai putea să ajungi la un dezastru. Nu contează cât de mult profesionalism presupune contribuția ta, ceilalți te vor judeca după rezultatul final. 

Când ai sentimentul că nu este etic 

Oare clientul se folosește de serviciile tale pentru a înșela, exploata, oprima sau pune în pericol pe alții ? Doar tu poți decide ce poate fi acceptat și ce nu. 


Trimiterea lucrării înapoi 

Cerințele și termenele clientului se tot modifică față de ceea ce s-a stabilit inițial ? Dacă da, te-ai putea afla în situația de a pune în pericol restul agentei tale de lucru, în timp ce clientul și-o stabilizează pe a sa. 

Când trebuie să trimiți lucrarea înapoi, fii atent și asigură-te că nimic din ceea ce ai făcut sau nu ai făcut să nu poată fii folosit de clienți pentru a putea justifica proasta ta planificare. Dacă creezi impresia că nu ai adoptat o atitudine profesională sau neutră, ți s-ar putea imputa tot ceea ce a mers rău. 

Notă : 

Ori de câte ori observi că clientul se află pe un teren alunecos, asigură-te mereu că, orice s-ar întâmpla, tu îți vei realiza partea din lucrare astfel încât, pe cât posibil, să fii absolvit de vină sau să nu fii considerat fără scrupule. 


Concluzii 

Dacă refuzi oferta nu înseamnă că în viitor clientul nu va mai apela la serviciile tale ; 

Asumându-ți prea multe responsabilități,  îți periclitezi întreaga activitate ; 

Evită să accepți oferte de lucrări dacă nu ai timp să le execuți foarte bine ; 

Nu  încerca să te angajezi să execuți lucrări care depășesc calificarea și experiența ta ; 

Prestarea anumitor tipuri de lucrări s-ar putea răsfrânge negativ asupra ta (nu sunt etice, falsuri etc. ) ; 

Nu-ți încuraja clienții rău-platnici sau care nu oferă condiții optime de lucru ; 

Dacă te angajezi să execuți o lucrare pa care n-ai vrea să o realizezi, aceasta va suferi calitativ ; 

Nu renunța, în mod arbitrar la lucrări. Dar dacă clienții nu-ți stabilesc termene clare, ai în vedere efectul acestui lucru asupra întregii tale agende de lucru. 


BIBLIOGRAFIE : 

„Profesionistul independent” de Sean Marriot și Paula Jacobs, Editura Național, 1998 


Niciun comentariu: