După ce ți-ai format deja o idee în ce privește activitatea pe care o vei desfășura, pentru cine prevezi să o prestezi ? Unii au o serie de potențiali colaboratori, dar alții au sentimentul că nu au nici unul. Dacă te afli în ultima categorie, nu te îngrijora, vei vedea că nu ești atât de singur cum ai crezut.
Societatea
în care
ai lucrat anterior
La
o societate cu care aveam colaborări, devenise foarte amuzant faptul că toți
managerii, care nu aveau practic nimic de făcut, erau invitați să revină pe
„bază de consultanță” .
Multe
societăți sunt nerentabile, folosind foștii angajați ca profesioniști
independenți. Poate că sunt strâmtorate sau cred că membrii fostului colectiv se vor înghesui, cu mult entuziasm, să realizeze proiecte
de scurtă durată.
Colegii
și colaboratorii pot fi un punct de plecare bun, când îți cauți clienți. Te vor cunoaște și vor
lucra probabil în
același domeniu de activitate pe care tu urmează să o prestezi. Cu siguranță
depinde, în
mare măsură, de condițiile în care demarezi activitatea. Este de înțeles că mulți vor să facă o pauză scurtă
și să înceapă cu forțe
proaspete.
Colaboratorii și recomandarea
personală
În cursul activității tale, cu siguranță,
ai avut contacte cu membrii altor companii din același domeniu de activitate.
Aceștia ar putea fi furnizorii, colaboratorii sau chiar concurența. (Ultimii
pot fi, în mod special,
interesați să profite de experiența ta.)
Noi
însă trebuie să-i îndrumăm pe acei profesioniști independenți
(incluzând actorii,
ilustratorii, scriitorii și fotografii) care nu și-au dat seama care este
valoarea recomandării personale.
Dacă
nu cunoști pe cineva care ți-ar putea face o ofertă, nu înseamnă că nu poți continua. Poate fi
chiar mai bine; dacă realizezi o lucrare foarte bună pentru un client, el te va
recomanda altora.
Primii
tăi câțiva clienți au o
importanță deosebită în
acest sens. De altfel, activitățile teatrale sau muzicale se demarează mai bine
în provincie, trebuie
doar să ai posibilitatea de a-ți afișa aptitudinile și să câștigi experiență cu proiecte mai mici.
Apoi vei fi mai bine poziționat pentru a colabora cu clienți mult mai
importanți.
Publicitatea
Până acum nu avem prea multe cazuri de
profesioniști independenți pentru care publicitatea în ziare și reviste a constituit o
modalitate avantajoasă sau plină de succes pentru a atrage clienți.
Oricum,
publicitatea pentru recrutarea personalului angajat permanent poate fi
explicabilă datorită naturii și specificului activității desfășurate.
Adesea,
ea îți asigură
posibilități mari de colaborare, privind numărul și prestigiul firmelor.
Folosirea serviciilor profesioniștilor independenți poate fi o soluție pe care
unii, poate, nu au avut-o în vedere. Cel puțin, acest lucru, înseamnă, că nu te afli în concurență cu o armată întreagă de profesioniști independenți înfometați.
Studiul
de piață
Acesta îți poate fi de folos în două moduri :
·
făcând publicitate serviciilor tale pe o
anumită piață; și
·
asigurându-ți o listă întreagă de potențiali clienți.
Dată
fiind durata lor de viață (în general un an) acestea pot constitui o modalitate avantajoasă a
propriei publicități. Dezavantajul lor poate fi că apari alături de o listă întreagă de profesioniști independenți care
oferă aceleași servicii.
Important
este să analizezi ce altceva mai poți oferi și cum îți poți diferenția serviciile, poate
combinând anumite facilități
sau oferind altele. Conținutul ofertei rămâne același, dar modul cum este prezentată
atrage atenția.
Exemplu :
P.J.
: Când dau detalii pentru
un studiu de piață, mă concentrez asupra anumitor facilități care nu sunt
prezente în
ofertele celorlalți. La indexul facilităților, din cuprinsul unui studiu nou,
numele meu a fost singurul pentru o anumită categorie de servicii. Acest lucru
mi-a adus un număr mare de clienți noi.
Un
studiu de piață îți
va permite, de asemenea, să-ți concentrezi atenția asupra clienților care par a
avea nevoie de serviciile tale. Adesea sunt incluse numele potențialilor
colaboratori, împreună
cu adresa și numărul de telefon.
Bibliotecile
locale sunt de obicei bine aprovizionate cu o diverse de studii de piață.
Aceasta te scutește să cheltui între 20 & și 100 & pentru un exemplar.
Ce câștigi ?
După
ce ai scăpat de grija atragerii clienților, va trebui să știi cât să ceri pentru serviciile tale.
Societățile
care obișnuiesc să lucreze cu profesioniști independenți, probabil, vor avea un
tarif stabilit. Dacă începi
să practici aceste tarife, trebuie să știi cât vor plăti clienții și care sunt factorii
care diferențiază tarifele (urgența, orele peste programul normal de lucru
etc.) . Când
ajungi să negociezi cu clienții noi vei ști mai bine ce valoare au serviciile
tale.
O
altă modalitate pentru a fixa tarifele serviciilor tale este să afli tarifele
standard ale pieții. (Ca și scriitorii și redactorii, am putea și noi stabili o
politică riguroasă de prețuri bazată pe astfel de taxe, de exemplu. )
Pe
lângă aceasta, se pune
problema ce poți obține. Se are în vedere aici, cunoștințele și aptitudinile noastre în privința modalităților de negociere.
Concluzii
·
Vei
avea ceva de oferit în
cazul în care ai furnizorii.
·
Primii
tăi câțiva clienți sunt de
o importanță majoră, deoarece ei pot vorbi altora despre tine.
·
Dacă
faci o lucrare bună pentru un client, acesta te poate recomanda colegilor săi.
·
Folosește-te
de clienții mai puțin importanți pentru a câștiga experiență.
·
Folosește
publicitatea societăților care recrutează personal angajat permanent ca o
modalitate de a stabili dacă aceștia ar avea nevoie de serviciile unor
profesioniști independenți.
·
Dacă-ți
faci publicitate într-un
studiu de piață, încearcă
să-ți diferențiezi serviciile de ale altora din același domeniu.
·
Folosește
biblioteca locală pentru prospectarea pieții.
·
O
politică de piață clară te poate, de asemenea, ghida în ceea ce privește tariful.
BIBLIOGRAFIE
:
„Profesionistul independent” de
Sean Marriot și Paula Jacobs, Editura Național, 1998
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu